Har du fået høstet det, du skulle i år? Måske du er udfordret på at komme helt i mål med jeres salgsudvikling i år? Det kan skyldes, at du ikke har haft det helt rigtige “spor”.
Der er 3 punkter som er vigtige, for at ramme det rigtige spor.
1) Sikre at I har en målrettet og konkret salgsstrategi, hvor kunder, salgs indsatser og jeres salgsstyring er klart defineret
2) Lav en kundesegmentering og del jeres kunder + pipeline kunder ind i kategorier, f.eks. A-B-C-D kunder, ud fra kundernes totale salgspotentiale.
Det styrer salgsaktiviteten og indsatserne. 3) Sørg for, at alle salgsmedarbejdere har de rigtige salgskompetencer i forhold til, hvilke kundegrupper (A-B-C-D) de arbejder med. Sørg for at de sælgere, som arbejder med jeres største kunder (A-kunderne), har de rette og stærke kompetencer indenfor strategisk kundestyring og udvikling.
Ligeledes kan man med fordel lade sine kundeservicemedarbejdere arbejde med de mindste kunder (D-kunderne), da det kan være for dyrt at bruge sælgerne på dette segment.
Det kræver dog, at I træner og udviklinger kundeservicemedarbejdere i at kunne stille 4-5 salgsafklarende spørgsmål til kunderne. Med den rigtige læring og træning ligger der ofte mange penge gemt i dette segment.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.